Saturday, December 10, 2011

Apakah sebab-sebab sebenar di sebalik kenaikan harga emas?



Harga emas mencecah paras tertinggi apabila harga 1 ounce (31.10g) USD 1900 , dan ini adalah kali pertama di mana harga ini melebihi tahap sebenarnya sebelum ini, dan penganalisis kewangan menjangkakan terus meningkat harga emas boleh sampai ke sempadan  USD 2000 di masa hadapan. Tetapi apakah sebab-sebab sebenar di sebalik kenaikan ini tidak pernah berlaku sebelum harga emas.

1 - Defisit berkembang dalam imbangan perdagangan ke Amerika Syarikat:


   Defisit yang semakin meningkat dalam imbangan perdagangan ke Amerika Syarikat dan salah satu sebab untuk harga yang tinggi dari emas, dan defisit ini adalah disebabkan oleh peningkatan kadar penggunaan swasta, termasuk import kepada jumlah eksport. Apabila nisbah peningkatan import sebanyak 1.4% dan peratusan peningkatan dalam eksport sebanyak 0.4% menjadi defisit dalam imbangan perdagangan dan seterusnya meningkatkan harga emas.
2 - Pengeluaran yang rendah:-


   Pengeluaran yang lebih rendah daripada beberapa negara pengeluar emas untuk sebab lain ditambah kepada sebab-sebab bagi harga emas yang tinggi, yang paling penting negara pengeluar emas adalah: Afrika Selatan dan Amerika Syarikat, Kanada, Australia, China dan Filipina.
3 - Faktor-faktor politik dan ekonomi:


    Dr. Akram Abdel Aziz pakar ekonomi mengesahkan bahawa politik dan ekonomi di dunia memainkan peranan penting dalam kenaikan harga emas di pasaran antarabangsa, seperti yang berlaku dalam pasaran Asia dan pada awal abad ini, apabila harga emas meningkat lebih daripada 25% berbanding tahun lepas. Seperti yang anda lihat, Dr. Akram boleh menjangka sebab-sebab kenaikan harga emas berdasarkan kepada apa yang berlaku dari turun naik dalam pasaran kewangan dan pasaran minyak dunia seperti yang ditunjukkan dalam kadar pertukaran mata wang secara umum dan dolar khususnya, menyebabkan sesetengah negara untuk menyimpan sejumlah besar bijih emas pada menjangkakan apa boleh terdedah kepada ekonomi global risiko politik dan keselamatan, seperti yang berlaku di Jepun dan Russia.


graf kenaikkan harga emas 2011 *(bkn 2012)..


Ini diperkukuh oleh peningkatan yang lebih besar dan kegalakan daripada krisis yang melanda dunia dengan ekonomi, sosial, dan ia jelas sekali bahawa terdapat  kecenderungan penggunaan emas sebagai menyimpan harta dari risiko  pelaburan lain dan ragam ketidakstabilan kadar pertukaran dalam pasaran saham, terutama selepas ia mengumumkan beberapa syarikat menjadi muflis di beberapa negera dunia.

4 - Peningkatan permintaan:


petikan 2004-2008 sekadar nak menampakkan perbezaan pada anda

  Bagi pakar ekonomi Dr. Ibrahim Roses,sebab-sebab kenaikan peningkatan harga emas dengan pertambahan permintaan global dan kekurangan jumlah bekalan, melonjak harga emas meningkat lebih daripada 50% daripada harga yang sebelumnya, dan mungkin yang menunjukkan saling bergantung antara harga minyak mentah dan kenaikan harga emas dalam tempoh yang lepas, dan boleh dikatakan bahawa kenaikan hasil minyak negara-negara ke arah pasaran emas, yang membawa kepada harga emas lebih tinggi. 


..Analisis Berita Emas Mesir..

0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More